weby pro nejsevernější čechy

Lanová dráha v Mariánských Lázních

Článek je součástí seriálu Architektura, technické památky, důlní díla

K překvapením v Mariánských Lázních patří lanovka ve východní části města, vedoucí na trase Koliba – Krakonoš.

Ač určitou dobu Západočech, relativně často cestující v lázeňském trojúhelníku, objevil jsem tenhle technický unikát až ze severu Čech, když jsem měl namířeno do parku Boheminium. Už je to nějaký čas, o aktuálním stavu nemám představu. Vycházím z tehdejší fotodokumentace a informací na netu, i když je z dostupných zdrojů jasné, že dnes už je leccos jinak.

Stručné info zní:

Kabinková lanová dráha Koliba-Krakonoš v Mariánských Lázních je nejstarší provozovanou kabinkovou lanovou dráhou v Čechách se speciálním pulzním systémem přepravy.

Letní sezóna: 29.4. – 30.10.2022 denně v čase 10:00 – 17:30 hod., odjezd každých 15 minut
Přeprava kol a kočárků zdarma. Elektrokola z důvodu bezpečnosti lanového provozu nepřepravujeme.
Zimní sezóna (prosinec – březen) denně v čase 09:00 – 16:00 hod.
Lanovka je součástí přepravy lyžařů ve ski areálu i pěších turistů

Podrobněji wiki (i když ne zrovna aktuálně) a další weby:

Visutá pulzační kabinková (gondolová) lanová dráha Koliba – Krakonoš v Mariánských Lázních byla první lanovou dráhou tohoto druhu v Československu a po dlouhou dobu jedinou v České republice. Kvůli špatnému technickému stavu byl provoz v roce 2007 přerušen, k obnovení provozu došlo na jaře 2008. Město připravovalo na stejném místě výstavbu nové, sedačkové lanovky, jejíž zprovoznění bylo původně předpokládáno na podzim 2008.

Kabinková lanovka byla budována v letech 1988–1993 v oblasti, kde nikdy žádná jiná lanovka nebyla. Původně jako prestižní záležitost s malým dopravním významem, vedena touhou „něco“ postavit a tak zvýšit význam tohoto lázeňského střediska (když už v Karlových Varech mají lanovky hned dvě). Projekt se táhl od začátku 80.let, byl několikrát přepracováván, až nakonec definitivní podoba zněla na pulzační gondolovou lanovku, první v tehdejší ČSSR. Počítalo se s tím že nastupovat a vystupovat se bude za jízdy, ovšem ve snížené rychlosti. Po několika změnách byla definovaná i trasa, která vycházela od restaurace Koliba a vedla na výšinu za městem. Tím ovšem bylo okamžitě jasné, že lanovka bude mít nízkou návštěvnost, její dolní stanice je totiž poměrně daleko od centra Mariánských Lázní, což vzhledem k tomu, že teoreticky by lázně měli navštěvovat ne úplně zdraví lidé vede pochopitelně k problémům. Původní projekt ovšem počítal ze stavbou trolejbusové tratě k restauraci Koliba. K tomu ale nedošlo (nelze se tomu divit, k restauraci Koliba jezdí autobusová linka 12 Taxislužba – Závišín, v hodinových intervalech, a je o ní takový „zájem“ že je obvykle provozovaná mikrobusem).

Stavět se začalo v roce 1988, drobným nedostatkem bylo např. to, že nebylo jasné, kdo vlastně bude provozovatelem lanovky. Dodavatelem byla sice firma Tatrapoma, ale problémy s nevyzrálou konstrukcí vedly k několikrát odloženému otevření. Situaci zkomplikovalo pochopitelně i rozdělení státu.

Zprovozněna byla v říjnu 1993 a jezdila ve zkušebním provozu jen po dobu zimní sezóny vcelku bez potíží, ale byla zoufale prodělečná. V létě 1994 ji převzal Dopravní podnik Mariánské Lázně, který ji však na podzim 1994 provozoval jen krátce a provoz ukončil. V roce 1998 byl její provoz obnoven (provozovatel opět Dopravní podnik Mariánské Lázně), lanovka však zpočátku jezdila jen o víkendech, později celotýdenně vyjma prvního pracovního dne v týdnu. Lanová dráha byla tarifně integrovaná do systému městské dopravy, platilo na ní dvojnásobné jízdné než v městských autobusech a trolejbusech. U dolní stanice navazuje na autobusovou linku 12, sama lanovka byla v interních materiálech označována jako linka 10. V roce 2007 autobusová linka 12 zajížděla k dolní i horní stanici lanovky ve frekvenci 3–5 párů spojů denně.

V současné době je lanovka společně se dvěma lyžařskými vleky součástí lyžařského komplexu SKI AREA Mariánské Lázně, v letech 2004–2007 byla vybavena novým odbavovacím zařízením. V zimní sezóně je v provozu denně po dobu lyžování, v letní sezóně od května do začátku října jezdí ve čtvrthodinovém intervalu denně kromě pondělí, po zbytek října jen o víkendech.

Lanovka je oběžná jednolanová, jsou na ní pevně uchyceny dvě pětice čtyřmístných kabinek. Dodavatelem byla firma Tatrapoma. Šikmá (skutečná) délka lanovky je 587 metrů, vodorovná délka 578 metrů, převýšení 106 m (Koliba 653 m n. m., Krakonoš 759 m n. m.). Doba jízdy je necelé 4 minuty.

Začátkem listopadu 2007 byl provoz lanovky pro špatný technický stav a nedostatek náhradních dílů na dva měsíce zastaven, přičemž provozovatel předpokládá, že lanovka neprojde následnou revizní kontrolou. V roce 2008 však byl provoz lanové dráhy obnoven v předchozím rozsahu (v letní sezóně květen–říjen).

30. října 2007 město vyhlásilo výběrové řízení na dodávku nové, čtyřsedačkové lanovky umožňující i přepravu jízdních kol, přičemž zadavatel doporučuje maximální využití stávajících patek stožárů a stanic kabinkové lanovky. Rada města 16. října 2007 (usnesení 512/2007) souhlasila se zahájením zadávacího řízení, 13. listopadu 2007 (usnesení 565/2007) schválila složení hodnotící komise, 20. listopadu 2007 (usnesení 579/2007) uložila příslušnému odboru městského úřadu objednat studii širších vztahů v lokalitě lanovky, 27. listopadu 2007 (602/2007) uložila opakovat výběrové řízení, 4. prosince 2007 (605/2007, 606/2007) zrušila probíhající výběrové řízení a zahájila nové, 8. ledna 2008 usnesením č. 9/2008 schválila znění výzvy k uveřejnění podlimitní veřejné zakázky na stavební práce.

Zjevně k žádným změnám a novostavbám nakonec nedošlo, stále se jezdí „retro“, změnila se „jen“ barva.

 

Series Navigation<< Sala terrena u zámku Mnichovo HradištěPamátník Antonína Dvořáka (původně barokní špitál) ve Zlonicích >>
Tagy