weby pro nejsevernější čechy

Trasa 13 – Vysoká Lípa – Šaunštejn – Malá Pravčická brána – Zadní Jetřichovice – soutěska Křinice – Niedermühle – Zadní Doubice – údolí Bílého potoka – Mikulášovice

This entry is part 13 of 22 in the series Turistické trasy na pravém i levém břehu Labe

Některé trasy jsou podstatně náročnější než jiné – ať už svou délkou, terénem, nebo i tím, že mimo sezonu je problém v dopravě. Dostat se do Vysoké Lípy mimo léto možná není jakž takž problém ze strany od Děčína, z našeho směru je to ovšem takřka neřešitelný problém…

A vyřešit tuto trasu okruhem by byla při její délce takřka sebevražda. Nechal jsem se tedy do Vysoké Lípy odvézt autem, protože jinak to nešlo. Oficiální popis trasy nakonec začíná až u autobusové zastávky restaurace, já ale začal už u hotelu Lípa. Tady žlutá značka začíná a odtud se dá dostat na vyhlídku Na Zámečku. Tedy dá… Musíte se dopředu podívat, kudy, a ne jako já se snažit zdolat kopec ze značky kolmo vzhůru. Sice jsem se svahem nakonec vydrápal, ale nikomu bych to nedoporučoval, je mnohem jednodušší si zajít pohodlnou cestou okolo. Místo je to ale kouzelné, i když po údajně zde kdysi stojícím zámečku toho mnoho nezbylo.

Opačnou stranou kopce se vracím zpátky na žlutou a scházím dolů k parkovišti, obklopenému hospodami. Tady je výchozí místo na Šaunštejn a Malou Pravčickou bránu. A tak tu začíná naučná stezka Jetřichovické stěny. Tu ovšem tato trasa opouští v okamžiku, kdy se žlutá napojí na červenou. Po chvíli se rozpojují i žlutá a červená. Ta druhá vede nejprve k již zmíněnému skalnímu hradu, který má aktuálně „trochu“ problémy. Další zastávkou je Malá Pravčická brána. Ještě kus cesty po červené, pak po cyklostezce 3030 do Hlubokého dolu, na zelenou.

S tímhle koutem můj první kontakt. A zvláštní pocit. Stísněnost, šero, ticho. Začínám se rozhlížet a zpomaluji, úplně čekám, zpoza kterého stromu na mne vyskočí loupežníci.

Nakonec se zelená připojí na Českou silnici a vede k zaniklým Zadním Jetřichovicím. Tady jediné jakž takž problematické místo – kupodivu tu nejsou naše a německé turistické značky nijak propojeny, takže nepřipravený turista netuší, že překročí-li mostek, čeká ho celá řada možností. Držím se předepsané modré údolím Křinice pod skalami Rabensteine (než se dostanu nahoru na vyhlídky, trvá to ještě pěkných pár let). Občas mívám pocit, že už jsem viděl hodně a prošel toho dost, ale průchod Bärenhöhle byl solidním překvapením a zážitkem.

A pak ještě jedno místo, které zatlouká svůj potenciál. Schönlinder Brücke. Z německého břehu pohled na Černou bránu (viz trasa 12). Tady by bylo tak super přeshraniční propojení…

Marnost nad marnost. Dál po modré, která se potká s červenou před zdejší plavou na lodičkách. Německé soutěsky mají nezanedbatelnou výhodu – je na výběr. Souběžně s Křinicí lze totiž pokračovat nad vodou stezkou ve skalách. Na opačné straně splavného úseku se u malého parkoviště jedna větev červené odpojuje a pokračuje dál podél řeky k Niedermühle. Před mlýnem se potká se žlutou. Od mlýna, který stojí, pořád dál, kolem Českého mlýna, hotelu, z něhož zbylo pramálo. Žlutá odbočí k Zadní Doubici, z níž nezbylo také nic. Tady žlutá pokračuje podél Bílého potoka (pozor na mapy.cz, značka zaniká v hranici mezi dvěma národními parky a dvěma státy, skoro ji nelze vidět). Tahle procházka stojí sama o sobě za to.

Od Bílého potoka nakonec odbočuje zelená značka zpět do našich lesů (pozor, odbočka nebyla zrovna ideálně označená), až do Mikulášovic. Buď na vlak (značka míjí Horní nádraží), nebo o kus dál, kde značka končí na autobusové zastávce. Štrapáce je to dlouhá, náročná, ale určitě stojí za tu námahu.

Původní návrh textu k porovnání s výslednou tištěnou verzí:

Od zastávky Vysoká Lípa – hotel Lípa po žluté k rozcestí pod Šaunštejnem. Odtud po červené přes skalní hrad Šaunštejn a Malou Pravčickou bránu (na obou místech výhledy do okolí). Z červené doprava po asfaltové cyklostezce 3030 prudkým klesáním k zelené do Hlubokého dolu. Romantickým údolím do bývalých Zadních Jetřichovic. Zde přes most na modrou, procházející pod skalami Rabenstein na německé straně podél Křinice. Po spojení modré s červenou lze sejít k přístavišti, nebo pokračovat lesem k parkovišti. Dál po červené, které se před Niedermühle spojí se žlutou. Kolem zbořeného Českého mlýna po žluté podél Křinice k bývalé Zadní Doubici, odkud žlutá pokračuje údolím Bílého potoka. Po hranici na zelenou, které odbočuje do Mikulášovic k nádraží nebo autobusové zastávce.

Délka: 22 km

Doba trvání: 6,5 hodiny

Náročnost:středně náročná (dlouhé rovné úseky jsou střídány výstupy a sestupy mezi skalami)

Nástupní místo:Vysoká Lípa (autobus)

Cílové místo:Mikulášovice (vlak, autobus)

Doprava: vlak, bus

Občerstvení (ubytování) na trase:

Hotel Lípa, Vysoká Lípa – http://www.hotelvysokalipa.cz/cz/index.htm

Penzion Zvoneček, Vysoká Lípa – http://www.penzionzvonecek.cz/

Penzion u Loupežáku, Vysoká Lípa – http://uloupezakusweb.webmium.com/

Penzion U nás, Vysoká Lípa – http://www.pensionunas.cz/

Restaurace U Vladařů, Mikulášovice – http://www.vladarovi.cz/

Restaurace Hotel RON, Mikulášovice – http://hotelron.cz/

Zajímavosti na trase:

Problémy na trase: V Zadních Jetřichovicích ze zelené není proznačena možnost přejít přes most přes Křinici na německou stranu k modré nebo zelené značce.

Praktické info: Do Vysoké Lípy jezdí turistický autobusový spoj 434 Děčín – Jetřichovice – Krásná Lípa. Z Mikulášovic o víkendech vlakem do Rumburku nebo s přestupem na dolním nádraží do Děčína dráhou Národního parku. Využít lze také autobusovou linku 409(Dolní Poustevna nebo v opačném směru Rumburk či Varnsdorf).

Series Navigation<< Trasa 12 – Jetřichovice – Haťový důl – Falkenštejn – Tokáň – Panenská jedle – Vlčí deska – Niedermühle – Hinterhermsdorf (a ještě kus dál)Trasa 14 – Krásná Lípa – Kamenná Horka – Kyjov – Turistický most – Brtníky >>
Tagy