weby pro nejsevernější čechy

Trasa 21 – Rumburk (prohlídka města) – Strážný vrch – Filipov Basilika – pramen Sprévy – Jiříkov

Článek je součástí seriálu Turistické trasy na pravém i levém břehu Labe

Jak už bylo řečeno, skoro celou polovinu roku 2017 jsem prochodil. Tras po obou březích Labe bylo pro jistotu víc, než finálních 20.

A některé i relativně kratší. S ohledem na fakt, že jsem toho přes zimu moc nenaťapal, padla první volba právě na jednu takovou. Navíc hodně místní, kdyby něco. Její část je v tomto týdnu hodně aktuální, takže se hodí začít právě u ní.

Původně bylo v plánu každou trasu pojmenovat. I to mi leckdy dělalo vrásky na čele, ale tady to bylo vcelku jasné – „Poutními místy Šluknovského výběžku“. Trasa s číslem 21 byla popsána takto: Rumburk (prohlídka města) – Strážný vrch – Filipov Basilika – pramen Sprévy – Jiříkov.

Rumburk – kde jinde v tomhle městě začít, než u Lorety. Nicméně – i když je vlaková stanice a autobusové nádraží takřka na jednom místě, žlutá turistická značka odtud vede jinudy a Loretě se vyhýbá. Pro místní dojít na třídu 9. května a po ní ke světelné křižovatce není problém, ale pro ty, co vystoupí z prostředků hromadné dopravy, trochu komplikace.

Kam dál od Lorety? Náměstí (a na něm Infocentrum), muzeum (pobočka Oblastního muzea Děčín). A napojit se na modrou a nechat se vést kolem torza bývalého letního kina na Strážný vrch, k jednomu ze zástupců místního fenoménu – zdobí ho jedna z mnoha výběžkových křížových cest.

Ze Strážného vrchu vede modrá dál kolem motokrosu směrem na Filipov. Čekají tu vcelku překvapivé výhledy – varnsdorfský Hrádek, Lužické hory.

Nevím, jak během roku, ale v březnu cesta v dost bídném stavu, některá místa se suchou (a nezablácenou) nohou prostě překonat nedala. A jak jsem tak pořád koukal pod nohy víc než po okolí, u osamoceného domku blízko trati a ulice Východní jsem zjistil, že jsem před pár minutami měl zahnout vpravo. Takže couvám a hledám neoznačenou odbočku. Modrá po chvíli kličkuje lesem (podle navigace trochu jinak, než je v mapách) a nakonec se stejně napojí na silnici. Nezbývá než kus cesty šlapat po asfaltu, směrem k hraničnímu přechodu do Neugersdorfu.

Před hranicemi uhýbá cesta i značka vlevo, kolem Terasy na Vyhlídce. Je tu opravdu vyhlídka – vpravo se začínají rýsovat věže filipovské baziliky minor Panny Marie Pomocnice křesťanů. Vyhlášené poutní místo, krom jiné dějiště letního hudebního festivalu varhanní duchovní hudby.

Tady opustíme putování po duchovních stopách i modrou značku, která mírným obloukem míří do Jiříkova. Od baziliky po silnici dál na Filipovskou a doprava ke hraničnímu přechodu. Tady je nutné spolehnout se na intuici, protože cesta k dalšímu cíli od hranic značená není. Po Rudolf-Breitscheid-Straße na křižovatku s Ernst-Thälmann-Straße a po ní až k místu, kde se před železničním přejezdem napojuje červená turistická značka. Z ní je odbočka k jednomu ze tří oficiálně uznaných pramenů Sprévy. V parčíku litinový altán se studánkou. Příjemné místo.

Do Jiříkova je možno se vrátit zpět, buď úplně na modrou značku, nebo jít po Filipovské na náměstí. Ale byla by to velká škoda – stejného výsledku lze dosáhnout trasou přes Německo. Od pramene dál po červené. Jen je třeba si zvyknout, že německé značení je prachmizerné a kdo je zvyklý na naši úroveň značek, bude se leckdy ztrácet. Já na neschopnost německých značkařů budu nadávat ještě mnohokrát.

Červená vede zvolna do kopce mimo obec, směrem k rozhledně Schlechteberg. Jenže vzhledem k tomu, že je dlouhodobě zavřená a kopec je zarostlý lesem, je třeba si vychutnat výhledy už cestou vzhůru. Pod zvláštní trojbokou stavbou rozhledny na vás vyplázne jazyk nefunkční pokladna u turniketu a zákaz vstupu. A o kousek dál pomrkává pustnoucí objekt Heimatmuseum Humboldtbaude.

Nezbývá než po červené pokračovat dál. Směrem do Ebersbachu, přes trať k hraničnímu přechodu a po 9. května mezi zpustlými továrními objekty do Jiříkova, kde se opět potkáme s modrou a navíc i se zelenou. A z náměstí autobusem zpět do Rumburku. Kdo bude mít čas, může tu zaskočit ještě ke kostelu sv. Jiří, kde je na zdi kolem bývalého hřbitova k vidění další z místních křížových cest.

No, a teď zkuste tohle nacpat jen do 8 řádků!

První verze:

Popis trasy – Výchozím místem je Rumburk, kdysi nazývaný Malá Paříž severu. Jeho prohlídkou lze strávit mnoho hodin, ale zajímavé je i okolí. Na náměstí stačí najít modrou turistickou značku a vydat se ve stopách dávných poutníků. Kolem zaniklého letního kina ke křížové cestě na Strážném vrchu. Dál kolem motokrosového areálu k Filipovu, dnes části Jiříkova. Pokud nechcete zbytečně šlapat silnicí, ale rádi si užijete lesní samoty, je třeba cca 100 metrů za motokrosem uhnout vpravo na neznačené odbočce. Modrá vás pak bezpečně dovede k Bazilice minor Panny Marie Pomocnice křesťanů. Odtud lze zajít přes hranice neznačenou cestou do Německa k jednomu z pramenů řeky Sprévy. Poté se vrátit zpět a po modré přes dnes nefunkční železniční trať Rumburk – Ebersbach dojít do Jiříkova.

Po prvních konzultacích opravená verze:

Popis trasy – Výchozím místem je Rumburk, kdysi nazývaný Malá Paříž severu. Prohlídkou lze strávit mnoho hodin, zajímavé je i okolí. Na náměstí stačí najít modrou turistickou značku a vydat se ve stopách dávných poutníků. Kolem zaniklého letního kina ke křížové cestě na Strážném vrchu, kde se naskýtá výhled na Lužické hory. Dál kolem motokrosového areálu k Filipovu, dnes části Jiříkova, k Bazilice minor Panny Marie Pomocnice křesťanů. Odtud přes hraniční přechod Jiříkov-Neugersdorf do Německa k jednomu z pramenů řeky Sprévy. Odtud po červené pokračovat přes Schlechteberg – rozhledna je sice dlouhodobě uzavřená, ale ze svahů pod ní se otevírá výhled na okolní obce. Do Jiříkova od hraničního přechodu Jiříkov – Ebersbach po žluté a z náměstí autobusem zpět do Rumburka.

A nakonec tahle vycházka do užšího výběru nepostoupila a v brožuře ji nenajdete.

Délka: 11 km

Doba trvání:2,5 hodiny

Náročnost:nenáročná

Nástupní místo:Rumburk, vlakové a autobusové nádraží

Cílové místo:Jiříkov, náměstí (autobusová zastávka)

Doprava:bus, vlak

Občerstvení (ubytování) na trase:

Restaurace Galera M, Rumburk – FB https://www.facebook.com/Restaurace-Galera-M-198150837029382/

Pizzerie-Steakhouse Lužan, Rumburk – https://www.hotelluzan.cz/S/pizzerie–steakhouse

Cukrárna a kavárna Lužánek, Rumburk – https://www.hotelluzan.cz/S/sluzby-hotelu/cukrarna, https://www.facebook.com/CukrarnaKavarnaLuzanek/

Cukrárna Venezia, Rumburk – https://cukrarnarumburk.cz/, https://www.facebook.com/Cukrarnavenezia/

Restaurace Terasa Na Vyhlídce, Filipovhttps://www.facebook.com/TerasaNaVyhlidceFilipov/

Zajímavosti na trase:

Problémy na trase: Pokud nechcete zbytečně šlapat silnicí, ale rádi si užijete lesní samoty, je třeba na modré značce cca 100 metrů za motokrosem na dohled osamělému stavení vpředu uhnout vpravo na neznačené odbočce.

Praktické info:

Do Rumburku z Děčína nejlépe vlakem (buď přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou, nebo Dráhou Národního parku přes Bad Schandau a Dolní Poustevnu).

Od přechodu Jiříkov-Neugersdorf u baziliky minor Panny Marie Pomocnice křesťanů ve Filipově v Německu po ulicích Rudolf-Breitscheid-Straße, Ernst-Thälmann-Straße, Neugersdorfer Straße.

Z Jiříkova do Rumburku jezdí autobusové linky 401 a 410.

Series Navigation<< Trasa 20 – Jiřetín pod Jedlovou – Jedlová – TolštejnTrasa 22 – Lobendava – Severní – Nordkap – Třípanský kámen – hraniční přechod Lipová / Sohland – Lipová >>