weby pro nejsevernější čechy

Železniční viadukt v Desné

Článek je součástí seriálu Mosty, lávky, viadukty

Severně od centra Desná překonává terénní zářez koryta říčky Černá Desná, jímž vede silnice č. 10 Krkonošská (E65), kamenný železniční most.

Most číslo 10-072 na železniční trati Liberec–Harrachov je sice monumentální, ale nikde se o něm nedá vlastně nic najít (na Googlu ho zastiňuje viadukt ve Smržovce).

Sem tam střípek:

Desná Riedlova vila je jednokolejná mezilehlá zastávka, ležící mezi dvěma protilehlými oblouky v rovném úseku trati u počátku jednoho ze tří unikátních ozubnicových úseků na trati z Tanvaldu do Kořenova. Zastávka je na trati nová a patří do skupiny nově budovaných zastávek, postupně vystavěných na této zajímavé horské trati v rámci projektu „Zlepšení dopravní obslužnosti území Mikroregionu Tanvaldsko“, který byl z části financován Evropskou unií a který zkvalitňuje obyvatelům obce dostupnost vlakové dopravy. Zastávka se nachází těsně před unikátním kamenným obloukovým viaduktem, kterým trať překonává desenské údolí z jedné strany na druhou. S výstavbou zastávky se započalo 1. září 2010 a do provozu byla předána 27. října téhož roku, kdy na ní poprvé zastavil vlak 16213, s pravidelným odjezdem ze zastávky v 10.28 hodin. Výstavba zastávky byla poměrně obtížná, musela být nejprve vybudována mohutná gabionová zeď a celý svah zpevněn, teprve poté se mohlo přistoupit ke stavbě samotné zastávky.

Díky malému prostoru má zastávka nástupiště o délce pouhých 35 metrů, s výškou hrany 550 mm nad temenem kolejnice. Nástupiště je tvořené betonovými bloky L130 a má šířku 3 metry, jeho plocha je pokryta šedou zámkovou dlažbou. Nástupiště je v současné době (2016) krátké a činí problém při zastavování vlaků, ten se do zastávky nevejde celý a obsluha zastávky je v případě vícevozového vlaku prováděna pouze předním vozem. Nástupiště osvětlují tři standardizované lampy a další čtyři se nacházejí na přístupové cestě k zastávce. Přístupový chodník vede od silnice z centra obce po kovovém mostku podél zpevněného svahu k zastávce. Přístřešek pro cestující je typově stejný jako na nově otevřených zastávkách Desná – Pustinská či Smržovka Luční. Jde o dřevěnou čekárnu obdélníkového půdorysu zhotovenou z masivních trámů, z boku zavětrovanou dřevěnými prkny, zezadu je čekárna prosklená. Stavba má šikmou střechu a k její zadní straně je na konzolách připevněna lavička. Zastávka nese jméno po nedaleké vile továrníka Josefa Riedla, který v Desné založil a provozoval sklárny a ve které v současné době (2016) nalezneme informační centrum a muzeum. Ze zdejších tří zastávek nesoucí jméno Desná, je tato položena nejblíže pomyslnému centru obce. Z turistického hlediska může sloužit pro výstup návštěvníků nedalekého muzea. Nedaleko zastávky na tanvaldské straně ve skalním průřezu odbočuje z trati vlečka do bývalých skláren, dnes podniku Ornela.

V textu je v podstatě pouze konstatována existence viaduktu, byť prý unikátního…

Prostor je mu věnován na webu o Zubačce, kdy došlo k jeho rekonstrukci:

29. leden 2019 – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje rekonstrukci kamenného viaduktu přes Černou Desnou a silnici I/10 u zastávky Desná-Riedlova vila. Součástí rekonstrukce má být i rekonstrukce nedalekého propustku.

SŽDC vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele stavby „Rekonstrukce mostu v km 30,130 trati Liberec-Harrachov“. Součástí uvedené stavby jsou ve skutečnosti dva mosty: kamenný viadukt a kamenný propustek v traťovém úseku Desná-Riedlova vila – Dolní Polubný.

Kamenný viadukt v km 29,973, který se nachází u zastávky Desná-Riedlova vila, překračuje pěti oblouky říčku Černá Desná a silnici I/10. Cílem stavby je odstranění nevyhovující prostorové úpravy mostu, která je překážkou v bezpečnosti železničního provozu. Během rekonstrukce dojde k sanaci nosné konstrukce, obnově hydroizolace a osazení nového zábradlí s minimální vzdáleností 2 200 mm od osy koleje. Budou zřízeny nové výklenky, stávající budou zachovány.

Kamenný propustek, který se nachází v km 30,130, je v havarijním stavu. V současné době je provizorně podepřen dřevěným pažením. Cílem stavby je výměna nosné ocelové konstrukce. Při rekonstrukci bude zachován vzhled propustku.

Během rekonstrukce dojde k úpravě geometrické polohy koleje a ke zvýšení přechodnosti traťové třídy na minimálně C3 (20 t na nápravu, 7,2 t na běžný metr vozidla). V současné době je na mostech přechodnost traťové třídy A (16 t na nápravu, 5,0 t na běžný metr vozidla). Podle zadávací dokumentace mají být položeny nové kolejnice, ale pražce, ozubnicové tyče a stoličky mají zůstat původní.

Firmy měly předložit nabídky na zhotovení stavby „Rekonstrukce mostu v km 30,130 trati Liberec-Harrachov“ do 25. ledna. Na rekonstrukci mostů se počítá s nepřetržitou výlukou 60 dní v druhé půlce roku 2019.

O rekonstrukci podrobně v jednotlivých odkazech ->

Žádné info o historii, projektantech, stavitelích, žádné technické parametry. Vlastně jen konstatování, že má 5 oblouků. Krajní dva jsou neúplné, zasahují částečně do svahu údolí. Jeden široký oblouk překonává silnici, jeden užší tok řeky. Střední nejužší oblouk je „prázdný“, nad volným terénem.

Tagy