weby pro nejsevernější čechy

Železniční viadukt v Desné

Článek je součástí seriálu Mosty, lávky, viadukty, průrvy a vodní díla

Severně od centra Desná překonává terénní zářez koryta říčky Černá Desná, jímž vede silnice č. 10 Krkonošská (E65), kamenný železniční most.

Most číslo 10-072 na železniční trati Liberec–Harrachov je sice monumentální, ale nikde se o něm nedá vlastně nic najít (na Googlu ho zastiňuje viadukt ve Smržovce).

Sem tam střípek:

Desná Riedlova vila je jednokolejná mezilehlá zastávka, ležící mezi dvěma protilehlými oblouky v rovném úseku trati u počátku jednoho ze tří unikátních ozubnicových úseků na trati z Tanvaldu do Kořenova. Zastávka je na trati nová a patří do skupiny nově budovaných zastávek, postupně vystavěných na této zajímavé horské trati v rámci projektu „Zlepšení dopravní obslužnosti území Mikroregionu Tanvaldsko“, který byl z části financován Evropskou unií a který zkvalitňuje obyvatelům obce dostupnost vlakové dopravy. Zastávka se nachází těsně před unikátním kamenným obloukovým viaduktem, kterým trať překonává desenské údolí z jedné strany na druhou. S výstavbou zastávky se započalo 1. září 2010 a do provozu byla předána 27. října téhož roku, kdy na ní poprvé zastavil vlak 16213, s pravidelným odjezdem ze zastávky v 10.28 hodin. Výstavba zastávky byla poměrně obtížná, musela být nejprve vybudována mohutná gabionová zeď a celý svah zpevněn, teprve poté se mohlo přistoupit ke stavbě samotné zastávky.

Díky malému prostoru má zastávka nástupiště o délce pouhých 35 metrů, s výškou hrany 550 mm nad temenem kolejnice. Nástupiště je tvořené betonovými bloky L130 a má šířku 3 metry, jeho plocha je pokryta šedou zámkovou dlažbou. Nástupiště je v současné době (2016) krátké a činí problém při zastavování vlaků, ten se do zastávky nevejde celý a obsluha zastávky je v případě vícevozového vlaku prováděna pouze předním vozem. Nástupiště osvětlují tři standardizované lampy a další čtyři se nacházejí na přístupové cestě k zastávce. Přístupový chodník vede od silnice z centra obce po kovovém mostku podél zpevněného svahu k zastávce. Přístřešek pro cestující je typově stejný jako na nově otevřených zastávkách Desná – Pustinská či Smržovka Luční. Jde o dřevěnou čekárnu obdélníkového půdorysu zhotovenou z masivních trámů, z boku zavětrovanou dřevěnými prkny, zezadu je čekárna prosklená. Stavba má šikmou střechu a k její zadní straně je na konzolách připevněna lavička. Zastávka nese jméno po nedaleké vile továrníka Josefa Riedla, který v Desné založil a provozoval sklárny a ve které v současné době (2016) nalezneme informační centrum a muzeum. Ze zdejších tří zastávek nesoucí jméno Desná, je tato položena nejblíže pomyslnému centru obce. Z turistického hlediska může sloužit pro výstup návštěvníků nedalekého muzea. Nedaleko zastávky na tanvaldské straně ve skalním průřezu odbočuje z trati vlečka do bývalých skláren, dnes podniku Ornela.

V textu je v podstatě pouze konstatována existence viaduktu, byť prý unikátního…

Prostor je mu věnován na webu o Zubačce, kdy došlo k jeho rekonstrukci:

29. leden 2019 – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje rekonstrukci kamenného viaduktu přes Černou Desnou a silnici I/10 u zastávky Desná-Riedlova vila. Součástí rekonstrukce má být i rekonstrukce nedalekého propustku.

SŽDC vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele stavby „Rekonstrukce mostu v km 30,130 trati Liberec-Harrachov“. Součástí uvedené stavby jsou ve skutečnosti dva mosty: kamenný viadukt a kamenný propustek v traťovém úseku Desná-Riedlova vila – Dolní Polubný.

Kamenný viadukt v km 29,973, který se nachází u zastávky Desná-Riedlova vila, překračuje pěti oblouky říčku Černá Desná a silnici I/10. Cílem stavby je odstranění nevyhovující prostorové úpravy mostu, která je překážkou v bezpečnosti železničního provozu. Během rekonstrukce dojde k sanaci nosné konstrukce, obnově hydroizolace a osazení nového zábradlí s minimální vzdáleností 2 200 mm od osy koleje. Budou zřízeny nové výklenky, stávající budou zachovány.

Kamenný propustek, který se nachází v km 30,130, je v havarijním stavu. V současné době je provizorně podepřen dřevěným pažením. Cílem stavby je výměna nosné ocelové konstrukce. Při rekonstrukci bude zachován vzhled propustku.

Během rekonstrukce dojde k úpravě geometrické polohy koleje a ke zvýšení přechodnosti traťové třídy na minimálně C3 (20 t na nápravu, 7,2 t na běžný metr vozidla). V současné době je na mostech přechodnost traťové třídy A (16 t na nápravu, 5,0 t na běžný metr vozidla). Podle zadávací dokumentace mají být položeny nové kolejnice, ale pražce, ozubnicové tyče a stoličky mají zůstat původní.

Firmy měly předložit nabídky na zhotovení stavby „Rekonstrukce mostu v km 30,130 trati Liberec-Harrachov“ do 25. ledna. Na rekonstrukci mostů se počítá s nepřetržitou výlukou 60 dní v druhé půlce roku 2019.

O rekonstrukci podrobně v jednotlivých odkazech ->

Žádné info o historii, projektantech, stavitelích, žádné technické parametry. Vlastně jen konstatování, že má 5 oblouků. Krajní dva jsou neúplné, zasahují částečně do svahu údolí. Jeden široký oblouk překonává silnici, jeden užší tok řeky. Střední nejužší oblouk je „prázdný“, nad volným terénem.

Tagy