weby pro nejsevernější čechy

Černý most (a akvadukt) přes železniční trať z ulice Na Hamrech v Krupce

Z ulice Na Hamrech na Bohosudovskou v Krupce vede přes železniční trať most pro pěší, souběžně s ním o pár metrů dál akvadukt.

Zatímco přes most vede užívaná cesta, akvadukt je obklopen soukromými pozemky a je na něj částečně vidět jen z mostu. O obou technických dílech na webu o Krupce:

Kamenný Černý most vznikl v roce 1871, v souvislosti se stavbou Duchcovsko-Podmokelské trati (též zvané Kozí dráha), aby tuto přemosťoval a tak byl umožněn bezproblémový přístup z tehdejšího Horního města Krupka do tehdejší krupské průmyslové oblasti, kde se nacházelo několik mlýnů, hamrů a hutí na zpracování především v Krupce těžené rudy, ale i dalších materiálů, jako třeba dřeva a obilí. Tyto se nacházeli právě dále po proudu Krupského potoka (viz. akvadukt) za touto tratí. Později se mostu začalo říkat Černý, podle časem zbarveného kameniva, z kterého je postaven. Dnes most spojuje původní historickou část Krupky s dnešní městskou částí Hamry, která nese jméno právě po již zmiňovaných, zde tehdy stojících hamrech. 

Krupský akvadukt pochází z doby stavby Duchcovsko-Podmokelské trati (též zvané Kozí dráhy) z roku 1871 a jde o jedinou zachovalou památku z rozsáhlé technické soustavy vodních kanálů a nádrží, přivádějících vodu až z Cínovce pro Krupské mlýny a hamry. V Krupce tento kanál končil ve vodní nádrži nad bývalým Preissovým mlýnem zvané Hlušinový rybník, odkud se dále voda vedla právě přes Preissův mlýn, Aspenův mlýn a Prostřední mlýn až k tomuto akvaduktu, který tuto vodu převáděl přes tehdejší Duchcovsko-Podmokelskou dráhu na další mlýny, hamry a tavírny, až do Modlan. Dnes je akvadukt bohužel neudržovaný a špatně přístupný. Přesto se k němu dá dostat, buď to přes zarostlou oblast od spojovací uličky mezi ulicemi Teplická a Sídliště, nebo lépe po dnes již nefunkční železniční trati až přímo pod samotný akvadukt a po náspu vylézt přímo k němu.

Series NavigationPramen u silnice naproti domu čp. 106 v Benecku >>
Tagy