- Torzo železničního mostu jižně od Janova
- Torzo železničního mostu v Horním Jiřetíně
- Inundační most Postoloprty
- Viadukt na bývalé železniční trati Počerady-Vrskmaň u Polerad
- Železniční viadukt v Chotyni
- Silniční most nad železniční tratí u Žďáru
- Nový silniční most na silnici 16 v Mělníku
- Zdymadlo Hořín na Vraňansko-hořínském plavebním kanálu u Mělníka
- Vraňansko-hořínský plavební kanál u Mělníka
- Silniční most Josefa Straky v Mělníku
- Duchcovský viadukt
- Silniční most přes Bouřlivec v Želénkách
- Železniční most přes Jizeru u Dolní Dušnice
- Kamenný zámecký most přes Ploučnici v Mimoni
- Soutok Labe s Vltavou v Mělníku
- Kamenný most přes Radbuzu v Dobřanech
- Kamenný most přes Ploučnici v Horní Polici
- Železniční most přes Mohelku v Rychnově u Jablonce nad Nisou
- Kamenný most přes Bílinu ve Lbíně
- Černý most (a akvadukt) přes železniční trať z ulice Na Hamrech v Krupce
- Silniční most přes Ohři jižně od Křesína
- Silniční most přes Ohři ve Vršovicích u Loun
- Most pro pěší nad železniční tratí ve Mšeném-lázně
- Charlottin most přes Mlýnský potok v zámeckém parku Veltrusy
- Masarykův most v Kralupech nad Vltavou
- Krytý dřevěný silniční most přes Ohři v Radošově
- Zastřešená lávka v Čermákových sadech v Rakovníku
- Údolní nádrž Naděje
- Tyršův most přes Labe v Litoměřicích
- Odvodňovací štola Radovesické výsypky
- Silniční most u Budyně nad Ohří
- Silniční most přes Ohři mezi Doksany a Brozany nad Ohří
- Lávka Frankovka přes Střelu jihozápadně od Rabštejna nad Střelou
- Kaple Nad vývěrem Rudného pramene na Havlíčkovu ulici pod kostelem Narození Panny Marie v Roudnici nad Labem
- Most přes Moravanský potok u Dolních Zálezel
- Most přes Podlešínský potok pod Podlešínem
- Silniční most přes Svitávku v Nových Zákupech
- Klášterní most v Zákupech
- Kamenný most v Zákupech
- Poštovní most v Mimoni
- Bývalý vodní náhon u Mařeniček
- Bývalý vodní náhon u Antonínova údolí
- Bývalé koupaliště u Naděje
- Bývalý vodní náhon u Naděje
- Průrva u Radvaneckého rybníka
- Železniční most u Bořkova
- Pitrův most v Rajhradě
- Kamenný most v Markvarticích
- Silniční most u Mnichova Hradiště
- Silniční most u Bakova nad Jizerou
- Kamenný most přes Rokytku v Kryštofově Údolí
- Železniční most u Noviny
- Kamenný most přes Mandavu v Rumburku
- Most Sychrov-04 v Radostíně
- Železniční most u Sychrova
- Železniční most v Zahrádkách
- Barbořin most u Zahrádek
- Staroměstský most v Děčíně
- Vodní nádrž Josefův Důl
- Kamenný most v Rabštejně nad Střelou
- Krytá lávka v Kynšperku nad Ohří
- Průrva Ploučnice
- Akvadukt na Chřibské Kamenici
- Železniční most ve Vilémově
- Ovčí most u Tisové v Krušných horách
- Silniční most v Horní ulici v Českém Krumlově
Jizerské hory nejsou jen hory, sjezdovky, rozhledny, zákazy stání a obří placená parkoviště. Je to také čistá příroda a vodní rezevoár pro Liberecko.
Nedaleko Josefova Dolu je na řece Kamenici stejnojmenné přehradní jezero, zdejší největší a také nejmladší, z něhož odebírá pitnou vodu především město Liberec a Jablonec nad Nisou. Dostat se k němu je možno mnoha různými způsoby, vede sem žlutá značka mezi Kristiánovem a Josefovým Dolem, cyklostezka z Hrabětic do Kristiánova, ale i řada dalších silniček. Zvláštností je skutečnost, že i když jde o I. ochranné pásmo, nikde neuvidíte ploty či zábrany, jako je tomu třeba ve Chřibské. Jak v průběhu exkurze prozradil hrázný Petr Ševčík, jsou za to rádi, protože jinak by tu v lese nejspíš svítilo 15 kilometrů zrezlého pletiva.
Když už padlo slovo exkurze – dostal jsem se k přehradě díky ní. Spolek Jiřík z Jiříkova tu totiž domluvil v rámci letního tábora návštěvu s odborným výkladem již zmíněného hrázného, a to včetně prohlídky běžně nepřístupných provozních prostor.
Auto jsem nechal v Hraběticích na parkovišti u kapličky (stokoruna za celý den) a po asfaltce se vydal k přehradě. Krátká procházka lesem a najednou se mezi stromy objevuje lesknoucí se vodní plocha s nepřehlédnutelnou dominantou – na konci mostku stavba, ukrývající strojovnu, malou vodní elektrárnu a odběr vody směrem na Bedřichov (2,5 km dlouhou štolou v hloubce až 130 m), kde je úpravna. Nad hladinou tři patra, dolů snad deset, pokud se pamatuji dobře. Most ke stavbě je ocelový a má délku 150 metrů. Hloubka je tady kolem 38 metrů.
Přehrada je poměrně mladá, naplněna byla v období 1976-82. Rozloha je 138,10 ha, objem 22,114 mil. m³ a průměrná hloubka 10 metrů. Vodou se prohání tisícovky sivenů – jde o rybí druh, který vydrží kyselost zdejší vody, pocházející z rašelinných pramenišť. Časem snad dojde na obměnu za domácí pstruhy, ale zatím by tuhle vodu „nerozdýchali“.
Hráz je sypaná, náš průvodce dětem udával počty aut a jejich délku, kdyby stála za sebou ve frontě, ale paměť už mi tolik neslouží, abych citoval přesně (jde o 793 tis. m³ zeminy). Dlouhá je 360 m a vysoká 44 m. Je tu ještě hráz postranní o poloviční výšce a délce dalších 360 m. V koruně má hráz šíři 7,5 metru. Nadmořská výška je tu 735,00 m n. m., rozdíl oproti cílovému Liberci je tak velký, že po celou dobu transportu vody není třeba čerpadel, naopak musí být tlak snižován, protože jinak by na konci činil kolem 30 atmosfér a trhal potrubí a vystřeloval kohoutky.
To nejatraktivnější přišlo po výkladu na povrchu – vstupujeme do betonové věžičky, připomínající bunkr, a po schodech klesáme pod zem. Nic pro klaustrofobiky, betonovou šachtou sestupujeme pode dnem přehrady k měřicím přístrojům a přepadům, od vodní masy nás nad hlavou dělí metr a půl armovaného betonu. Docela atletický výkon, projít celou trasu a vystoupat na druhé straně přehrady na světlo – hrázný tu trasu absolvuje dvakrát denně.
Betonový kruh na této straně je bezpečnostní přepad, který by nadbytečnou vodu v době záplav odvedl nouzovou boční cestou do spodního koryta. Snad ho nebude ještě dlouho třeba.
Takže díky Spolku Jiřík a nechme hovořit obrázky: