weby pro nejsevernější čechy

Křížová cesta Brtníky (Zeidler), 1801-1804

Obec Brtníky je navštěvována především v zimním období, poslední dobou se naopak píše většinou o opačném živlu. My se sem ale podíváme za další křížovou cestou. Knížečku Křížové cesty Šluknovska do ruky a nalistujte strany 14 a 15.

Text z roku 2012 nečekaně rychle zastaral, všechno je jinak a bude potřeba pořádná aktualizace. Následující popis je už jen historií, která neplatí:

Cesta na Křížovou horu (původně Mlýnský vrch – stával tu větrný mlýn) je jako jedna z mála značená, vede sem červená turistická značka. Ale pozor! Je třeba překonat pochyby a rozpaky, že vás ze silnice nutí odbočit do soukromé zahrádky u baráku.

Odbočka ze silnice po červené po schůdkách do kopce

Je to totiž tak, že opravdu mezi sloupem a domem po schůdkách procházíte soukromou zahrádkou. Jak mi řekla paní, vracející se právě z nákupu „Už jsem si za ty leta zvykla… Ono to jinak nešlo“. Podrbejte tedy za uchem jezevčíka a za zahrádkou vás cesta směrem vlevo zavede kolem mýtiny k lesíku. Hned na jeho kraji je vlevo od cesty povaleno cosi, o čem jsem nikde nenašel žádnou zmínku.

O kousek dál už se otevírá pohled na samotnou křížovou cestu, vedoucí ke kapli Nejsvětější Trojice. Barokní obdélná stavba s polokruhovým závěrem byla postavena v roce 1768 Bratrstvem Nejsvětější Trojice. Stavbu doplnila klasicistní křížová cesta (čtvrtá na Šluknovsku) v 19. století (13 sloupků, Getsemanská zahrada a kaple Božího hrobu).

Pohled od kaple směrem dolů z kopce

Netypické je, že výklenkové kaple z let 1801-1804 jsou ve dvou řadách proti sobě, liché vlevo, sudé vpravo – po křížové cestě se tak stoupalo (a stoupá) cik-cak od jednoho zastavení k druhému až na vrcholek kopce ke kapli. Sloupky vypadají vcelku zachovale (zdevastovaná památka prošla v letech 1998-1999 opravou, kterou iniciovali a zahájili zdejší obyvatelé, a přispěla na ni obec Staré Křečany, další obnova proběhla v letech 2016-2017). Kovové křížky jsou na stříškách zhruba na polovině zastavení (ve spodní části), kamenná lavice (klekátko) před sloupky skoro nikde nechybí. Ve výklencích jsou za sklem (ach, ty odlesky) vyšisované reprodukce.

Na některých zastaveních je znatelné cosi, co by se dalo označit za zbytky nápisů.

Jak původně vypadala a kde byla umístěna Getsemanská zahrada, o tom jsem nenašel ani zmínku, ale kdo hledá, najde alespoň její zbytky – je třeba se podívat přes dveře do kaple Nejsvětější Trojice.

Těsně za dveřmi jsou umístěny sochy tří pospávajících apoštolů – kde je Ježíš a anděl, nemám tušení.

Kromě soch je v kapli k vidění už jen oltářní obraz.

Podle dobového snímku ve stále zmiňované knížečce vypadala výzdoba mnohem lépe, ale kde že loňské sněhy jsou…

A o kousek dál čeká poslední stavbička, kaple Božího hrobu (XIV. zastavení). I tady se dá nahlédnout dovnitř.

A pro ty, kdo mají dobré oči, ještě pokus o detaily jednotlivých zastavení.