weby pro nejsevernější čechy

Olšinecký vodopád

Článek je součástí seriálu Vodopády, peřeje, kaskády

Nad osadou Olšinky v katastrálním území místní části Svádov u Ústí nad Labem na Kojetickém potoce se nachází Olšinecký vodopád, nazývaný někdy též Olšinský nebo dle potoka Kojetický.

Propagovat tenhle vodopád je víc než problematické. Ono se k němu totiž v podstatě nejde dostat… Od autobusové zastávky přes železniční přejezd na žlutou turistickou značku. Tady to podle mapy.cz vypadá snadno – vydat se slepou ulicí mezi domy vzhůru přímo k vodopádu. Ale to ani nezkoušejte. Hustá navazující zástavba a ulice končí bránou posledního domu, takže bez šance někudy doprava k potoku projít, byť onen poslední dům má vodopád přímo pod sebou. Zmíněné mapy.cz říkají „K horní části vodopádu vede vyšlapaná pěšinka, která odbočuje ze žlutě značené cesty asi 200 metrů za posledními domy směrem na Kojetice.“ Jenže to se návštěvník dostane nad horní hranu, odkud toho moc neuvidí – a z druhé strany rokle je prudký sráz, po němž se dolů ve zdraví dá dostat těžko. Takže asi jedinou šancí je někde hned dole se dostat do koryta a projít se až k vodopádu…

Stojí totiž za podívání. I když jsem poslední dobou většinou kráčel všude suchou nohou ke skalám bez vody, tady je proud přes čedičovou skálu pořád poměrně silný (byť na fotky na webu o vodopádech to nemá). Info o něm se dá najít i na wiki:

Výška vodopádu je sedm metrů, průtok činí 40 litrů za sekundu a celková mohutnost 280 m*l/s. Vodopád v nadmořské výšce 190–197 metrů zakončuje údolí Kojetického potoka a není zcela přírodního původu. Údolí má místy charakter rokle s čedičovými skalkami s varhanovitou odlučností.

Petra Kudělová, Jiří Šedivý, Václav Hrdonka: Vodopády na Ústecku

Za domem č. p. 1 se nachází krásný, asi 7 metrů vysoký vodopád. Co se vodnatosti týká, patří mu na Ústecku první místo. Zmíněný dům nestojí přímo pod vodopádem náhodou, býval zde totiž mlýn, který využíval padající vodu jako hnací sílu. Na druhém břehu potoka proti mlýnu vystupuje téměř kolmá skalní stěna, a tak se tento vodopád ocitl v naprostém uzavření.

Vodopád padá téměř kolmo dolů, po celou dobu je však v kontaktu se skálou, která ho stáčí mírně doprava. Dopadá na skalní výběžek.

Vodopád není pro veřejnost přímo dostupný, protože leží v nepřístupné rokli za soukromým pozemkem bývalého mlýna. Lze ho však vidět alespoň z dálky ze zalesněného skalního ostrohu
ve svahu pod žlutě značenou turistickou cestou, která vede po levém břehu potoka z Olšinek do Kojetic. Asi 200 metrů za posledním domem v Olšinkách, v místě, kde cesta tvoří křižovatku ve tvaru písmene „Y“, odbočíte ze žluté značky doleva na prošlapanou pěšinu vedoucí zalesněným svahem dolů. Po dalších 50 metrech vede z pěšiny odbočka na ostroh, odkud je vodopád z dálky vidět. Pěšina pak pokračuje svahem až nad vodopád a dále k retenční nádrži. Protože je výhledové místo v lese, doporučujeme návštěvu v době, kdy stromy nemají listí.