weby pro nejsevernější čechy

Vyhlídka Pod Schillerovou výšinou v Krupce

Článek je součástí seriálu Rozhledny, věže, vyhlídky

Na mapách.cz je vyznačena vyhlídka Pod Schillerovou výšinou na turisticky neznačené pěšině z údolí pod hradem Krupka nad městskou částí Vrchoslav ve svahu nad ulicí Na Příkopě.
Nejsem si úplně jistý, zda jde o omyl či záměnu. Mapy.cz se odkazují na web o Krupce, ten však zjevně popisuje jinou lokalitu:

Vrch dříve zvaný Schillerův (Schiller höhe) se nachází nad Horským potokem naproti hradu Krupka, směrem na Vrchoslav. Dodnes je na skalisku patrný nápis Schiller Höhe 1805 – 1905. Dříve bývala z tohoto místa překrásná vyhlídka do okolí a toto místo bývalo často navštěvováno výletníky (z významných návštěvníků jmenujme třeba J. W. Goetheho). Dnes odtud žádné výhledy nejsou kvůli vzrostlé vegetaci, ale asi 100 metrů jižně/jihozápadně odtud je nově zbudovaná vyhlídka, ze které se naskýtají výhledy na Teplicko a České středohoří. K této vyhlídce se dostaneme od křižovatky cest nad kaplí Ave Maria tak, že zde nezahneme doprava jako na Schillerovu výšinu, ale půjdeme rovně nad ploty asi 50ti metrovou odbočkou směr Nová Vrchoslav. Ke skalisku na Schillerově výšině se dostanete podle směrovek z žlutého a červeného Krupského vycházkového okruhu nad Goetheho skálou.

Výšina (vrchol) je od vyznačeného místa cca 120 metrů výš severně. Po popisovaných směrovkách vycházkových okruhů nikde ani stopa. Směrem na Novou Vrchoslav sice jsou ploty, ale možná jsem slepý, nic tu žádnou nově zbudovanou vyhlídku nepřipomíná. Ani z tohoto místa moc vidět není – viz foto. Jen sem tam něco mezi stromy, a to většinou o pěkných pár metrů dál od vyznačeného stanoviště.

Samotný přístup tím směrem není jednoduchý. Pěšina odbočuje z modré turistické cesty v údolí u habru s obrázkem, ale napoprvé jsem ji přehlédl. Sice částečně vystavěna z kamenů, ale zpustlá, zarostlá, bez jakéhokoli značení. První část ještě jakž takž nakonec rozeznatelná, místy se objeví žlutá čára na stromě, snad inspirovaná německou lesní stezkou. Jasnější je směr ke Goetheho skalce, cesta nad Vrchoslaví je spíš nejasná – občas mizí, místy je zarostlá. V první části zaujme cosi na soukromém pozemku. Co to ovšem je, těžko hádat, výše uvedený web popisuje zaniklou kapli, ale na jiné lokaci a fotky ukazují odlišné pozůstatky stavby. Za mne osobně – zbytečné tuhle vyhlídku hledat, a i jako spojka z Krupky na Novou Vrchoslav je to spíš dobrodružství než vycházka.

Series Navigation<< Vyhlídka Supí vrchVyhlídka u kaple v Jirchářích na Doksanské cestě >>