weby pro nejsevernější čechy

Sloup Panny Marie Immaculaty u kostela svatých Petra a Pavla v Růžové

Článek je součástí seriálu Mariánské, trojiční a světecké sloupy

V roce 2013 jsem poprvé zavítal do Růžové, zato hned několikrát. A nemohl jsem přehlédnout, že před místním kostelem je bohatá sochařská výzdoba, díky čemuž se do svazku Mariánské, trojiční a další světecké sloupy a pilíře v Ústeckém kraji dostala obec hned dvakrát.
Osudy barokního kostela jsou přímo vzor toho, jak jsme se dokázali „starat“ o dědictví po předcích. Kdo se chce o stavbě, povstalé doslova z popela, dozvědět víc, nezbývá než doporučit, aby si sehnal knížečku Kostel sv. Petra a Pavla v Růžové (1712-2012) autorského kolektivu Martin Barus, Marcel Hrubý, Václav Zeman. Mně se podařilo ji opatřit přímo v kostele při letních koncertech, přestěhovaných sem ze Srbské Kamenice.

Interiér kostela sv. Petra a Pavla
Informační cedule před kostelem

V trávníku před schodištěm stojí vlevo sloup se sochou Panny Marie, vpravo svatý Josef s Ježíškem. U obou soch je autor neznámý a jejich vznik je kladem do poloviny 18. století. Jediná písemná zmínka o nich pochází z roku 1835 ze soupisu místních soch. V knize je zmiňováno ohrožení pravé sochy větvemi blízkého stromu, ten už byl ale pokácen, takže přímému pohledu na celé schodiště nic nebrání.

Panna MariaImmaculata, sloup před schodištěm vlevo
Detail sochy Panny Marie, v pozadí  svatý Vojtěch

Sloup se sochou Panny Marie v Památkovém katalogu:

Kamenný sloup nese čtvercový podstavec, na němž je umístěna socha Panny Marie stojící na globu ovinutém hadem, oděné ve zřasené draperii a se sepjatýma rukama. Sloup se nachází na hranolovitém podstavci umístěném na soklu vyrovnávajícím terén. ,

Skulptura se nachází při levém, tedy severním rameni dvouramenné spodní části přístupového schodiště. Její soklová část je přisazena k začátku pravé opěrné zídky tohoto ramene, vedle nízkého kandelábru. Socha se obrací čelem k západu.

Památku tvoří třístupňová soklová architektura a na ni osazená socha světice s obručí svatozáře okolo hlavy. Fundament architektury je omítaný, patrně vyzděný. Podstavec, sloup a socha jsou vytesané z pískovce. Svatozář s hvězdami je kovová, zlacená.

Spodní etáž soklové architektury tvoří omítaný čtvercový fundament, osazený v zatravněném svahu. Je hladce omítaný, kvádrovaný. Ukončen je pískovcovou římsou. Druhou etáž tvoří užší profilovaný sokl resp. pilíř rovněž čtvercového průřezu, rozčleněný na sokl, dřík a římsu. Dřík je pojednán mělkými zrcadly s jednou iluzivní diamantovou bosou resp. psaníčkem na výšku. Třetí etáž tvoří nízký podsaditý toskánský sloup s výraznou entazí. Na sloup je osazena socha Panny Marie Neposkvrněné (Immaculata), stojící na zemské kouli ovinuté hadem. Draperie jejího pláště je rozvlněná, ruce má sepjaté, hlavu má lehce nachýlenou doleva. Okolo hlavy má obruč svatozáře osazenou dvanácti pěticípými hvězdami.

Původní evidenční list památky:

Sloup s Immaculatou pod kostelem. Na kvádrovém podstavci hranolový sokl ohraničený profilovanými římsami, stěny zdobeny reliéfy psaníček. Na soklu sloup s kruhovými parkami nesoucí čtvercový podstavec. Na něm asi 1 m vysoká socha. P. Marie stojící na zemské kouli ovinuté hadem, v rozvlněné draperii, se sepjatýma rukama a hlavou lehce nachýlenou vlevo.

Tagy