weby pro nejsevernější čechy

Sloup Immaculaty a sloup svatého Josefa s Ježíškem u kostela sv. Petra a Pavla v Růžové (+ další sochy)

Článek je součástí seriálu Mariánské, trojiční a světecké sloupy

V roce 2013 jsem poprvé zavítal do Růžové, zato hned několikrát. A nemohl jsem přehlédnout, že před místním kostelem je bohatá sochařská výzdoba, díky čemuž se do svazku Mariánské, trojiční a další světecké sloupy a pilíře v Ústeckém kraji dostala obec hned dvakrát. Osudy barokního kostela jsou přímo vzor toho, jak jsme se dokázali „starat“ o dědictví po předcích. Kdo se chce o stavbě, povstalé doslova z popela, dozvědět víc, nezbývá než doporučit, aby si sehnal knížečku Kostel sv. Petra a Pavla v Růžové (1712-2012) autorského kolektivu Martin Barus, Marcel Hrubý, Václav Zeman. Mně se podařilo ji opatřit přímo v kostele při letních koncertech, přestěhovaných sem ze Srbské Kamenice.

Interiér kostela sv. Petra a Pavla

Informační cedule před kostelem

Předmětem našeho aktuálního zájmu je ovšem exteriér, konkrétně jeho část. Na průčelí kostela ve výšce sice stojí sochy svatého Petra (vlevo s klíčem) a svatého Pavla (vpravo s mečem) a na dvouramenném schodišti před kostelem svatý Vojtěch a svatý Jan Nepomucký, „sloupové“ podmínce ale vyhovují jen další dvě zde umístěné sochy.

Průčelí kostela sv. Petra a Pavla

Vpředu svatý Vojtěch, nahoře na průčelí svatý Petr

Vpředu svatý Jan Nepomucký, nahoře na průčelí svatý Pavel

V trávníku před schodištěm stojí vlevo sloup se sochou Panny Marie, vpravo svatý Josef s Ježíškem. U obou soch je autor neznámý a jejich vznik je kladem do poloviny 18. století. Jediná písemná zmínka o nich pochází z roku 1835 ze soupisu místních soch. V knize je zmiňováno ohrožení pravé sochy větvemi blízkého stromu, ten už byl ale pokácen, takže přímému pohledu na celé schodiště nic nebrání.

Panna MariaImmaculata, sloup před schodištěm vlevo

Detail sochy Panny Marie, v pozadí  svatý Vojtěch

Svatý Josef s Ježíškem

Svatý Josef, v pozadí svatý Jan Nepomucký

Sloup se sochou Panny Marie v Památkovém katalogu:

Kamenný sloup nese čtvercový podstavec, na němž je umístěna socha Panny Marie stojící na globu ovinutém hadem, oděné ve zřasené draperii a se sepjatýma rukama. Sloup se nachází na hranolovitém podstavci umístěném na soklu vyrovnávajícím terén. ,

Skulptura se nachází při levém, tedy severním rameni dvouramenné spodní části přístupového schodiště. Její soklová část je přisazena k začátku pravé opěrné zídky tohoto ramene, vedle nízkého kandelábru. Socha se obrací čelem k západu.

Památku tvoří třístupňová soklová architektura a na ni osazená socha světice s obručí svatozáře okolo hlavy. Fundament architektury je omítaný, patrně vyzděný. Podstavec, sloup a socha jsou vytesané z pískovce. Svatozář s hvězdami je kovová, zlacená.

Spodní etáž soklové architektury tvoří omítaný čtvercový fundament, osazený v zatravněném svahu. Je hladce omítaný, kvádrovaný. Ukončen je pískovcovou římsou. Druhou etáž tvoří užší profilovaný sokl resp. pilíř rovněž čtvercového průřezu, rozčleněný na sokl, dřík a římsu. Dřík je pojednán mělkými zrcadly s jednou iluzivní diamantovou bosou resp. psaníčkem na výšku. Třetí etáž tvoří nízký podsaditý toskánský sloup s výraznou entazí. Na sloup je osazena socha Panny Marie Neposkvrněné (Immaculata), stojící na zemské kouli ovinuté hadem. Draperie jejího pláště je rozvlněná, ruce má sepjaté, hlavu má lehce nachýlenou doleva. Okolo hlavy má obruč svatozáře osazenou dvanácti pěticípými hvězdami.

Sloup se sochou svatého Josefa není kulturní památkou.

Tagy