weby pro nejsevernější čechy

Lokomotiva Adolf před Technickým muzeem Liberec

V prostoru před bývalým slavným areálem Libereckých výstavních trhů, kde našlo útočiště Technické muzeum Liberec, stojí jako upoutávka na expozici parní lokomotiva Adolf.

Stručně mapy.cz:

Parní lokomotiva byla vyrobena pod číslem 1004 v závodech Krauss & Co. v roce 1882. Sloužila na cukrovarských vlečkách do roku 1910 v Odolena Vodě a do 1976 v Úžicích. Podle prvního majitele získala pojmenování Adolf.

Od roku 2017 je vystavena na Masarykově ulici před areálem Technického muzea, kam byla přemístěna z libereckého nádraží.

Podrobněji v Libereckém Deníku:

9.9.2017 – Lokomotiva Adolf dosud byla víceméně skrytá před zraky veřejnosti. Parní lokomotiva z roku 1882 byla dosud ukrytá v areálu železničního depa libereckého nádraží. Teď ji mohou konečně obdivovat všichni.

Od sobotního dopoledne je oficiálně součástí Technického muzea v Liberci, a to díky spolupráci s Nadací Okřídlené křídlo, která lokomotivu do muzea zapůjčila. Respektive před muzeum, protože vyleštěná mašina stojí přímo před vstupem na bývalé výstaviště LVT na Masarykově třídě.

„Lokomotiva poukazuje na to, že v Technickém muzeu se připravuje i expozice věnovaná železniční dopravě. Parní stroje z předminulého století si určitě takovou pozornost zaslouží,“ uvedl při podepisování memoranda o spolupráci ředitel Nadace Zdeněk Vysloužil.

Lokomotiva byla vyrobena závodem Krauss & Co. v roce 1882 s výrobním číslem 1004. Sloužila vždy na vlečkách cukrovarů, nejprve v Odolena Vodě, mezi lety 1910 a 1974 pak v Úžicích. Vlečkové lokomotivy ve starších dobách většinou nebyly označeny číslem, ale jmény. Proto i tato nese označení jen Adolf podle jména majitele cukrovaru, který ji pořídil.

Technické detaily zde ->

Označení výrobce: XLVa (45a)

Výrobce: Lokomotivfabrik Krauss & Comp., Linz

Výkon: 110 kW

Uspořádání pojezdu: Cn2t

Rozvod: Allan-Trick

Hmotnost ve službě: 22,5 t

Průměr spřažených kol: 925 mm

Rozvor náprav: 2250 mm

Provozní historie: Zuckerfabrik Wodolka (vlečka cukrovaru Vodolka u Zdib, dnešní Odolena Voda) – majitelem byl baron Adolf von Riese-Stallburg, který pro cukrovar lokomotivu zakoupil. Tříspřežní lokomotiva s hnanou 3. nápravou byla po něm pojmenována. V roce 1910 se stává majitelem lokomotivy David Bloch, majitel cukrovaru v Úžicích. Na vlečce cukrovaru v Úžicích lokomotiva slouží až do roku 1974, kdy byla vyřazena. 1983 renovace pracovníky Lokomotivního depa Liberec, 18. 10. 1983 umístěna na pomník v lokomotivním depu Liberec. Cukrovarská „Krausska“ však na pomníku v libereckém depu postupně chátrala. 31. 8. 2017 došlo ke snesení lokomotivy z pomníku. Po dohodě s novým majitelem jí Technické muzeum v Liberci umístilo do své venkovní expozice. 

Series Navigation<< Socha svatého Václava na Máchových schodech v LitoměřicíchÚzkorozchodná lokomotiva před kavárnou Káva s párou v Litoměřicích >>
Tagy